čtvrtek 19. dubna 2012

Portia - srdce a duše (2005)

Zdroj: The Advocate

Portia de Rossi musí být skvělá herečka, protože ve skutečnosti vůbec nepůsobí jako ty dvě postavy, kvůli kterým je známá. Vůbec není ta ledová, upjatá právnička Nelle Porter ze seriálu "Ally McBeal", natož ta rozmazlená, narcistická, bohatá holka Lindsay Bluth Fünke z "Arrested Development". Namísto toho, jak přichází přivítat "The Advocate" k zadní bráně malého, hezky vyzdobeného domku v Los Angelském kaňónu - přístavbě velkého obydlí, kde žije s Ellen DeGeneres, působí vřele, dobrosrdečně, a znatelně více sexy bez makeupu. Na sobě má jednoduché bílé tílko a volné bílé kalhoty, její dlouhé blonďaté vlasy má v copu.

Překvapení 2: Nemá žádný pozůstatek Australského akcentu, ačkoli se tam narodila a byla vychovávána. (Zbavila se ho během 10 let, kdy žije v Los Angeles, poté co sem přišla po debutu filmu "Sirény". Filmu z roku 1994, kde hrála po boku Hugh Granta a Elle Macpherson.)

Překvapení 3: Ve svém prvním interview s gay novinami se rozhodla nezahanbeně a bez bariér promluvit o svém dlouho trvajícím vyrovnávání se s homosexualitou. "Měla jsem spoustu let toho, že jsem žila v tajnosti, spoustu let," říká. "Je to čest pro mě, je hezké být požádána."

Konečně, žádné překvapení: Ačkoli ani Portia ani Ellen neskočila na gauč k Oprah probírajíc svou lásku, jejich každý pohled to dokazuje: Jsou do sebe blázen, a hluboce zasaženy vztahem, který začal v prosinci roku 2004 po cenách "VH1".

De Rossi tato pohoda jasně pomohla přejít z tajnosti, ve které žila 5 let. Ano, ona je opravdu lesba, a fanoušci DeGeneres se nemusí bát, že tato herečka-přítelkyně půjde ve stopách Anne Hechce a objeví svou heterosexualitu.

Krátce do našeho rozhovoru - koukajíce na krajinu mírumilovného kaňonu - Portia odhalí to, že konečně přiznala pravdu poslednímu člověku v rodině, který nic nevěděl.

Portia de Rossi: Myslíte si, že to je konec, když to řeknete jednomu nebo dvou lidem, "Jsem lesba." Potom to, ale samozřejmě pokračuje po celý život. Poslední člověk, kterému jsem to řekla, byla má babička, a to před pár dny v Austrálii. Je jí 98 a půl.

The Advocate: Wow! Jak jste jí to řekla?
Neplánovala jsem to, ale věděla jsem, že se tomu nevyhnu. Takže udělala tu chybu, že se mě zeptala na můj milostný život, a já řekla, "Je to skvělé. Jsem velmi, velmi šťastná, a jsme spolu už 8 měsíců, a všechno je úžasné." A ona řekla, "Jaké je jeho jméno?" A já se hluboce nadechla a řekla, "Ellen DeGeneres." A ona se zmateně podívala. "Allan?" Já řekla, "Ellen." Talkshow se v Austrálii nevysílá, ale ona si ji pamatovala z jejího sitcomu "Ellen", a pamatovala si ji jako osobnost, homosexuální osobnost.

První věc, kterou řekla byla, "No, to je velmi špatný den." Byla to ta nejupřímnější reakce, kterou jsem kdy dostala. Potom řekla, "Zlato, ty nejsi jednou z nich." Trvalo ji to dvě minuty, kdy byla rozzlobená, zklamaná, frustrovaná a znechucená - a pak roztáhla své ruce a řekla, "Mám tě ráda úplně stejně." Když jsem opouštěla Austrálii, má babička řekla, "Opravdu ráda bych ji poznala."

Už brečím, Bože. Čtyři minuty, a já už brečím.

Když byly před pěti lety publikovány Vaše fotky a Vaší expřítelkyně Francesci Gregorini, nikdy jste nic neřekla o tom, že jste lesba. Ale také jste to nepopřela.
To byl přesně můj postoj. Ta nejdůležitější věc pro mě byla nikdy, nikdy, nikdy to nepopřít. Ale opravdu jsem neměla tu kuráž o tom mluvit. Myslela jsem, "No, lidé, kteří to potřebují vědět, to vědí, a stále nějak žiji podle příkladu, pokračuji s kariérou a mám plnohodnotný, bohatý život, a jsem náhodou lesba, ale to není ta velká politická platforma. Odůvodnila jsem si to spousta způsoby. Věřte mi, měla jsem, velmi, velmi těžký boj s mou sexualitou.

A nemáme ho všichni!
To mám přesně na mysli - není na tom nic speciálního.

Až na to, že když jste veřejnou osobností, je to jiné.
Je to poněkud jiné, protože je tu více lidí, kterým to musíte říct. A to je ta další věc - myslela jsem, "Jsem vyoutovaná v životě, který nezahrnuje veřejný život. Představila jsem Francescu Ronu Howardovi a Brianu Grazerovi (exekutivní producenti "Arrested Development") hned poprvé, když jsem je potkala.

Věděli Vaši spoluherci v "Ally McBeal", že jste lesba?
Byla jsem v seriálu asi dva měsíce předtím než jsme museli jet do New Yorku, a Greg Germann (který hrál šéfa právnické firmy) a já jsme jeden večer mluvili v baru a on řekl, "Je na tobě něco, na co nemůžu přijít...Jsi lesba?" Samozřejmě jsem se zakuckala a podívala jsem se na zem a řekla, "Eh...eh...eh...možná, nevím, myslím, že jo, ale nejsem si jistá." A on se na mě podíval a řekl, "Trápila si se tím?" A pro mě to bylo tak hluboké, protože jsem si pomyslela, "Yeah." (Prsty v očích) Ok, číslo 2. Ale tohle nebyl úplný pláč. Můžete říct, "Oči plné slz," nemůže ale říct, "Slzy se ji valily po tváři."

Takže jste vyšilovala, když byly tyto Vaše fotky s Francescou publikovány?
Samozřejmě, ale také se mi zároveň ulevilo. Všichni v rodině (kromě babičky), všichni, s kterými jsem pracovala, všichni to věděli najednou. Nebyla tu žádná možnost zpátečky, a to byla úleva.

Co se stalo, když jste se vrátila na natáčení "Ally McBeal"?
David Kelley přišel do mé šatny a chtěl napsat dějovou linku, kde moje postava objevuje vztah se ženou. Ale já řekla ne. Cítila jsem, že mě to využívá. Tady jsem byla opravdu znepokojená, že by to mohl být konec mé práce v seriálu, a on tím byl tak uchvácen, že o tom chtěl napsat celou dějovou linku.

Když jste si začala s Francescou?
Ke konci poslední série. Měla jsem před ní několik méněcenných vztahů, a když jsem byla na vysoké škole, byla jsem s někým ve vztahu, ale kromě tohoto jsem byla zaseknutá rozhodnutím, že to bude buď moje kariéra nebo můj osobní život. Opustila jsem domov, abych našla nějaký způsob, jak podpořit sebe a mou rodinu, takže jsem si prostě myslela, že to je hloupé a sobecké, mít osobní život. Myslela jsem si, že to zastíní všechno to, pro co jsem pracovala. Byl to také jiný čas než je teď, ačkoli to bylo skoro před 10 lety.

A měla jste v Los Angeles přítele?
Vlastně jsem si ho vzala, pro zelenou kartu. Ale nedostala jsem kartu skrz něho - nemohla jsem to nakonec udělat. Měli jsme opravdu skvělý, dobrosrdečný vztah; ale nebylo to zkrátka pro mě. Nevybrala jsem si fakt, že jsem lesba, ale vybrala jsem si to, zda-li budu žít život jako lesbická žena - to byla pro mě ta nejstrašnější věc. Zvláště bytí lesbickou herečkou. Ráda hraji různé typy žen, a většina žen nejsou lesby, takže většina postav nebude lesba.

Když jsem poprvé četla o Vás a Francesce, pomyslela jsem si, Portia de Rossi? Oh, můj Bože, ona je tak okouzlující! Byla jste ta poslední osoba, o které jsem si myslela, že je lesba.
Musím Vám říct, že jsem měla přímo peklo s přesvědčováním lidí, že jsem lesba - což bylo tak nepříjemné. Zaprvé, žijete se strachem, že lidé to možná zjistí. Poté máte tu kuráž, abyste to řekli lidem a oni tvrdí, "Nemyslím si, že jsi lesba. Ne, ne, to nemůže být pravda." Stačí to na to, abyste se zbláznili.

Kdy jste se přiznala své matce?
Vlastně jsem ji to řekla třikrát. Poprvé v 16, když objevila pod mou postelí knihu "Slast lesbického sexu". Byla tak zdevastovaná.

Měla jste tuto knihu v 16?
Sakra, že jsem měla. Musela jsem být připravená!

Když jste tedy měla tuto knihu v 16, kdy jste poprvé začala přemýšlet o slasti lesbického sexu?
Byla jsem velmi, velmi mladá. Hrávala jsem na manžele a manželky s mými nejlepšími kamarádkami a čekala, kam až to zajde. Byla jsem velmi sexuální už od mala.

Byla jste manžel nebo manželka?

Manžel. Byla jsem vždycky ten, pro kterého je děláno martini než ta, kdo ho dělá - přišla bych z práce domů a má manželka by pro mě měla martini. Což se vlastně moc neliší od toho, co teď prožívám, jen tak mimochodem. (Smích) Ne, dělám si srandu.

Hodně dívek hraje tuto roli v takto mladém věku, ale je to pomíjející věc. Věděla jsem už takhle mladá, že to tak nebude?
Jo, věděla. Když mi bylo 16, byla jsem blázen do jedné holky. Měla jsem nějaké množství peněz v bance (z její kariéry modelky, kterou začala v 11 v novinách a TV reklamách), a tak jsme mohla zaplatit nájem bytu, a šla jsem za ní se slunečnicemi. Pamatuji si, jak jsem držela tyto květiny a říkala, "Chci, abychom společně žily," a ona se na mě podívala a řekla, "Nerozumíš tomu, jaké to je být zamilovaná do muže. Tohle je tak dětské a velmi triviální v porovnání s tím, když jsi zamilovaná do muže."

Spusta modelek se nazývá bisexuálními, takže jsem se prostě skrývala za tímto označením po dlouhou dobu. Myslela jsem, že je to zábava, být bisexuální! Naznačovalo to, že jste zábavná holka pro párty - ta, která se muchluje na parketu s nejlepší kamarádkou. Ale já věděla, že jsem lesba, věděla jsem to. Nemohla jsem si jen představit sebe jako lesbickou ženu, ačkoli tam přesně bylo moje srdce.

Takže kdy jste poprvé překročila hranici toho, že Vám bylo Vašimi nejlepšími kamarádkami servírováno martini?
Na střední škole jsem měla párkrát sex s holkami. Byly to heterosexuální ženy, které jsem přesvědčila, aby se mnou skočily pod peřinu. Jako mladá jsem hodně mluvila; byla jsem v tom dost dobrá. Nikdo mě do toho nikdy neumluvil - já byla ta, která mluvila. Jen jsem si myslela, "Tohle je tak skvělé a zajímavé, a jen kdyby si ty věděla jak zajímavé to je, a jak skvělý pocit to je! Ale tohle nebyly opravdové vztahy - byly to ženy, které byly opilé! A myslely si, "To je Portia; ona není lesba, takže s ní můžu skočit pod peřinu.

Kdy jste se stala Portiou?
Když mi bylo 15, změnila jsem si jméno legálně. V retrospektivě si myslím, že to bylo kvůli tomu, že jsem bojovala s mou sexualitou. Nic nezapadalo, a já se snažila najít věci, se kterými bych se mohla identifikovat, a začalo to s mým jménem.

Vybrala jsem si Portiu, protože jsem byla fanynkou Shakespeara (Portia je postava v "Kupci Benátském). De Rossi, protože jsem byla Australanka a myslela jsem si, že mi exotické jméno více padne než Amanda Rogers. Když žijete v Austrálii, Evropa je tak vzdálená a tak fascinující, stylistická, kulturní a sofistikovaná.

Byla jste na vysoké škole a studovala práva - opravdu jste plánovala být právnička?
Ano. Opravdu se mi líbilo, jaký to mělo efekt na Australské muže, když se mnou flirtovali v baru a zeptali se mě co dělám. Otočila jsem se a řekla, že jsem na právnické škole, a oni se zamračili a odešli.

Ale potom jsem zakopla o herectví a milovala to. Přerušila jsem právnickou školu - stále ji přerušuji.

V "Sirénách" je Vaše postava, Giddy, nevinný, naivní, skoro hloupá blondýna. Ale ve Vašich televizních rolích jste více znalá a tvrdá - a v "Ally McBeal" jste byla určitě ledová. Jak jste se dostala do takových to rolí?
Ta postava v "Ally McBeal" byla tou nejtěžší, kterou jsem kdy hrála. Nesedím, nestojím, nechodím a nemám takto zdviženou hlavu jak měla ona. Zní to tak herecky, ale je to pravda - musela jsem vědomě kontrolovat, že mám hlavu rovně, protože normálně mám tendenci se hrbit. Byly to celé čtyři roky ujišťování se, že nepřesouvám svou váhu na moji levou nohu a nedávám si roce v bok.

Je to vtipné, myslím, že je každý zcharakterizován, až na mě! Podívám se na "Arrested Development" a myslím si, že vidím náznaky herců v jejich postavě - až na mě. Nejsem vůbec jako Lindsay! Což je směšné, protože jsem zřejmě jako ona.

S jejími šedými kostýmy, blonďatými vlasy, mi Nelle připomínala Kim Novak ve filmu "Vertigo".
To je přesně ta, na kterou jsem myslela - je to divné, nikdo jiný mi to předtím neřekl! Je to jeden z mých nejoblíbenějších filmů, a ona je ta nejúžasnější herečka - je tak okouzlující.

Hned poté se objeví Ellen DeGeneres v černém Porsche (hádám, že má asi ráda toto jméno!). "Tady je má holka," říká dee Rossi. Ellen, mající na sobě džíny a zelené triko, vstoupí do domu s taškou rajčat od její matky, Betty, a ona a Portia se dlouuuuze políbí. Portia ji říká, že už několikrát brečela, a když Ellen odchází do jejich domu vedle říká, "Zavolej mě, když mě budeš potřebovat. Když tě znovu rozbrečí."

Jste jednoznačně šťastná.
Jsem velmi šťastná. Jsem šťastnější než jsem kdy myslela, že můžu být. Je úžasná.

Měla bych nyní dát tuto další otázku pryč...
Musím Vás jen zastavit - díky Bohu, že tou otázkou není, "Jste lesba?" Protože jsem měla spoustu rozhovorů, kdy poslední otázkou bylo, "Jste lesba?" Musela jsem najít velmi kreativní způsob, jak říct, že jsem, ale že o tom nebudu mluvit. Ale prosím, pokračujte.

No, z mých zkušeností vím, že když se lidé rozejdou z čista jasna, nikdo to tak není. Něco bylo dlouhou dobu špatně, ale lidé to nepřiznají. Ale když Vás lidé uviděli rozejít se s ženami, se kterými jste byly (Ellen byla několik let s Alexandrou Hedison) a hned jste se daly dohromady, bylo to úplně z čista jasna. Jaký je ten opravdový příběh?
No. (Mrkne, a poté odpovídá pomalu a opatrně) Je tu spousta způsobů, jak se na to podívat. Potkala jsem Ellen před 5 lety, a bylo tu zřejmě hodně chemie, ale nedovolila jsem si ani pomyslet na to, že bych s ní byla, protože jsem byla na místě, kde jsem. Byla jsem stále v "Ally McBeal" a byla jsem "uzavřená", a tohle se zdálo nesmyslné. Ale nikdy jsem na ni opravdu nepřestala myslet, protože jsem s nikým ještě necítila takovou energii. Takže tady je toto.

Měla jsem skvělý vztah s Francescou. Ale v hloubce srdce jsem věděla, že je tu možnost něčeho většího. A to je to, opravdu. Myslím, že jsme si nebyly nijak souzené na dlouho dobu; byly jsme si souzené na tu dobu, kterou jsme spolu byly. Měly jsme opravdu odlišné názory a zájmy, a bylo tam toho spousty, co jsme musely nějak udělat, aby to pracovalo. Ale stále jsme se velmi respektovaly a milovaly se.

Poté jsem narazila na Ellen na focení asi před rokem a vzala mi dech. To se mi nikdy nestalo, že bych uviděla někoho a zažila všechny ty věci, které slyšíte v písničkách a čtete o nich v knihách. Podlomily se mi kolena. Bylo to úžasné. A bylo to pro mě velmi těžké, abych ji dostala pryč z mysli. A když jsem ji potom uviděla znovu tu noc, začaly jsme si povídat a to je vše. Byly jsme si prostě souzené. To je moje strana příběhu. Opravdu, opravdu nesnáším tu bolest, do které jsem dostala Francescu, a opravdu jsem ji nechtěla ublížit. Ale nemohla jsem ignorovat mé city k Ellen.

Mluvila jste předtím s Ellen o tom, čím byste si musela projít - jak by Vás to, že se dáte dohromady, donutilo být veřejně otevřená o své sexualitě?
Ne předtím. Mé city k ní přesáhly můj strach. Musela jsem s ní být, a usoudila jsem, že se s ostatním vyrovnám poté. (Zastaví se) Je těžké mít vztah, který je veřejný. Je těžké žít život, který je nějak veřejný, a je těžké, když dáte svůj život dohromady s někým, kdo je tak slavný, milovaný a obdivovaný. Je to taky opravdu vzrušující.

Co je ta vzrušující část?
Jenom to, že jsme pár - možnost jít po červeném koberci a držet se za ruce, to je pro mě vzrušující. Tak moc ji respektuji. Byla tak statečná a tak hlasitá v ´97, a nyní dělá něco, co je více podprahové. Mění svět, opravdu, a je vzrušující být toho součástí.

Kromě chemie, co dalšího Vás spojuje s Ellen?
Musíte mít spolu hodně zábavy. Ano, náme. A je to velmi respektující, milující a mírumilovný vztah. Máme spoustu společného; sdílíme stejný pohled na život. Opravdu se poprvé v životě necítím sama.

Nejste znepokojená, že třeba nedostanete nějaké role, když už jste ušla takovou cestus tím, že jste tak otevřená?
Ne. Chci role, které jsou zajímavé a nepředvídatelné jako Lindsay Bluth. Líbí se mi seriály, které jsou takto chytré a nekoukají na to jestli jsem lesba nebo ne. Je tu spousta toho, co bych nedělala. Nejsou mi příjemné sexuální scény, nelíbí se mi být "tou holkou", a nelíbí se mi hraní poskoka superhrdiny.

Nebude dělat sexuální scény, tečka?
Hm. Dělala jsem je v minulosti, tak jsem objevila, že je nechci dělat. Opravdu si nemyslím, že je to kvůli tomu, že jsem lesba; shledávám to svým způsobem ohrožující.

To musí Ellen činit šťastnou!
No....jasně. Nechci líbat někoho, koho nechci. Nestojí mi to za to cítit se nějak ohrožená. Ani se mi nelíbí sledování sexuálních scén. Jsem tak trochu prudérní.

Vypadá to, že jste jediná žena v "Ally McBeal", která nepolíbila Calistu Flockhart, a to hádám, že jste jediná lesba v obsazení - ironické.
Věřte mi, vím to. A nikdo nevěděl, že jsem lesba, když Calista udělala ten známý polibek s Lucy Liu. Nemohla jsem tomu uvěřit, celé té epizodě - tak moc jsem ji nenáviděla. Bylo to pro mě jako lesbu tak zneklidňující.

Chtěla byste hrát homosexuální postavu?
Pokud by tam nebyly žádné sexuální scény.

Je pusa v pořádku?
Moc ne.

Co takhle to lesbické lechtání v "Sirénách" (kdy je její postava Giddy, ležící na zádech, obklopená třemi ženami, které se jí dotýkají)?
Byl to celý den se třemi ženami, které na mě všemožně pokládaly ruce.

Bylo to hrozivé?
Bylo to fantastické, děláte si ze mě srandu? Chci říct, Elle Macpherson...co je na tom špatného? (Zastaví se) Jo, hrála bych lesbu. V minulosti jsem odmítla homosexuální role. Vlastně mi byla nabídnuta role maskérky ve filmu "Gia". To bylo opravdu, opravdu velmi brzo v mé kariéře, a nemohla jsem si představit to, že hraji lesbu.

Víte kolik žen řekne, "Odmítla jste dělání sexuálních scén s Angelinou Jolie!"?
Vím, ale v takové fázi života jsem byla. Nejela jsem ani do Santa Monicy (západní Hollywood, homosexuální čtvrť) - Nedělám si srandu - ve strachu, že by se někdo podíval do okénka a pomyslel si, že jsem lesba. A pamatuji si, že když jsem dostala roli v "Ally McBeal", šla jsem do populární lesbické kavárny "Little Frida´s". Bylo to den před tím než se vysílala první epizoda, a seděla jsem tam a říkala si, "Tohle je naposledy, kdy můžu být taková jaká jsem."

Chtěla byste být ve filmu s Ellen?(Velký úsměv) Jo! Ráda bych! Byla by to opravdu zábava. Je skvělá herečka, a velmi, velmi všestranná herečka.

Co si myslíte o těch všech názorech o holčičím/klučičím typu?
Nenávidím to. Když jsem se konečně rozhodla, že budu žít jako lesba, cítila jsem tlak, abych si vybrala jaký typ budu. Holčičí typ by byl první možností - jsem zřejmě dost ženská - ale přesto mě nepřitahují klučičí typy. Co mám dělat? Chvíli jsem nosila obleky a snažila se vypadat jako kluk. Což je tak směšné! Jsem taková, jak jsem. Každý je svůj vlastní druh lesby. A myslet si, že je tu určitý způsob, jak se oblékat nebo jak působit, je dalším stereotypem, do kterého musíme zapadnout. A nesnáším holčičí typy! Namažu se balzámem na rty a hned ho setřu. Přesto ráda nosím makeup, když přijde na focení. Miluji to, že můžu nosit šaty a oblečení, díky kterému se cítím žensky a nádherně - a miluji ten fakt, že nemusím pořád; můžu si vzít tílko a džíny. Ta celé věc holčičím/klučičím typem nás limituje.

Myslíte si, že Vás a Ellen lidé zobecňují?
Vidím Ellen jako velmi ženskou - je tak soucitná a je na ní spousta vlastností, které jsou typicky ženské. Je tak laskavá, milá, nádherná a otevřená.

Pokud se zlegalizují homosexuální manželství, chtěla byste se vdát?
No, musím být požádána, hádám. (Smích) Ale líbí se mi ta idea manželství. Myslím, že je to hezké. Jsem strašná romantička, a vždy jsem byla.

Co je pro Vás dále nachystaného, z hereckého hlediska?
Jsem nadšená z nové série "Arrested Development". Myslím, že je to brilantní seriál - všechny postavy jsou ubohé, a přesto něčím sympatické. Dokonce hrůzněji, můžete se v nich vidět. Náhodou jsem se zeptala obou teenagerovských herců, jestli mají ve škole nějaké homosexuální kamarády, a oni, "No jasně! Steve je gay, Sarah je lesba..." Kdyby mi bylo 14 a znala jsem nějaké homosexuální lidi, neměla bych takový problém se svou sexualitou, jaký jsem měla. Náš svět se rozhodně mění.

Něco nového s Vámi a Ellen?
Měly jsme úžasné léto. Koupily jsme ranč v Kalifornii s 120 akry. Ellen mi právě koupila koně, Jonese, který je velký šedý valach. Nakonec bych chtěla zachraňovat zvířata a nechat je žít na této farmě.

Jezdí Ellen taky?
Nyní nejezdí. Oh, ale bude.

Byla jste v tomto rozhovoru tak otevřená a upřímná o své sexualitě.
Když jsem sledovala "comming-out" Ellen v ´97, moje čelist byla na zemi. Myslela jsem, "Jsou tu někteří lidé, kteři otevřou dveře a podrží je, a někteří s nimi zkrátka projdou. Vždy jsem si myslela, že jsem ta druhá. "Děkuji moc, všem - děkuji za zlegalizování homosexuálních manželství, děkuji za vše, co děláte - Jen projdu těmito dveřmi."

(Znovu si utře slzy) Číslo 3. Neuvěřitelné.

Žádné komentáře:

Okomentovat